piątek, 9 października 2015

[101.] 5 sposobów na rozpoczęcie programu CSR w firmie



Choć o działaniach CSR mówi się i pisze coraz więcej, to wiele firm ciągle rozumie je jako przekazywanie pozostałości z budżetu na cele charytatywne, robienie prezentów na koniec roku dla potrzebujących dzieci czy imprezę integracyjną pracowników w formie okazjonalnego wolontariatu. I CSR na ten rok odhaczony.

Dzisiaj  konsument może mieć kontakt online z firmą czy marką niemal 24/7. To sprawia, że wymaga on od korporacyjnego świata większego zaangażowania, niż tylko zaspokajania jego potrzeb odnośnie produktów czy usług. Oczekuje też, że firmy będą komunikatywne, transparentne i że poprzez zaangażowanie społeczne będą zmieniać świat na lepsze. Firmy odpowiadają na te potrzeby w różny sposób, mniej lub bardziej sprawnie poruszając się w rzeczywistym i wirtualnym świecie.
Oto pięć sposobów, które mam nadzieję zainspirują cię do tworzenia i rozwijania prawdziwych i angażujących programów społecznej odpowiedzialności biznesu:

1.       Spróbuj crowdsourcingu. Komunikacja góra-dół, wydawanie poleceń i kontrolowanie, czy rozbudowana hierarchiczność stanowisk w firmie nie będą raczej sprzyjały tworzeniu efektywnych i angażujących pracowników programów CSR. Warto skorzystać z narzędzi online i włączyć pracowników w proces generowania pomysłów. Zapytaj, co chcą, aby firma robiła na rzecz społeczności, i wykorzystaj te pomysły do tworzenia kultury społecznej odpowiedzialności biznesu w twojej firmie. Postaw na działania inkluzywne (będą łączyć i integrować pracowników), demokratyczne i partycypacyjne.
Ciekawe badanie zrobiły pięć lat temu agencja Weber Shandwick i KRC Research. Pokazało ono, że 44% firm skorzystało z crowdsourcingu  pytając swoich klientów o pomysły na rozwiązywanie problemów i osiąganie celów. Natomiast 95% przebadanych menadżerów z firm z listy Fortune 200 uznało crowdsourcing za wartościowy przy działaniach pro-społecznych lub CSRowych. Więcej info nt. tego raportu tutaj

2.       Zaproś do współpracy swoich partnerów biznesowych. Klienci coraz częściej zwracają uwagę czy firmy, z którymi współpracują, działają odpowiedzialnie społecznie. Jeśli firma łączy swoją misję z CSR, potencjalni partnerzy biznesowi dadzą łatwiej się przekonać do współpracy, a może nawet przyłączą się do wspólnej inicjatywy.
Przykład z naszego rynku: Partnerstwo dla Zdrowia – od kilku lat z sukcesem działająca koalicja na rzecz zdrowego odżywiania dzieci w Polsce. Tworzą ją firmy: Danone, Lubella i Biedronka oraz Instytut Matki i Dziecka. Inicjatorem była jedna z firm, a dzięki szczytnej idei udało się zaprosić do wieloletniej współpracy kolejnych partnerów. Dlatego nie obawiaj się pytać swoich klientów o przyłączenie się do programu, jeśli masz na nich pomysł. Wykorzystaj media społecznościowe, newslettery, czy bloga do promowania idei w mediach, do zainteresowania nią swoich interesariuszy, czy wreszcie do pozyskania wsparcia od kolejnych firm czy organizacji.

3.       Nawiąż współpracę z jakąś organizacją. Firmy często nie mają budżetów na wynajęcie dodatkowych pomieszczeń czy rekrutację specjalistów do obsługi programu społecznej odpowiedzialności biznesu. Próbują działać w ramach istniejących już struktur. Dlatego warto poszukać organizacji (fundacji, stowarzyszeń), które działają w interesującym cię obszarze, spójnie do wartości i misji twojej firmy. Nawiązane partnerstwa może wygenerować w relatywnie krótkim czasie zadowalające efekty na polu społecznej odpowiedzialności biznesu i skutecznie zaangażować pracowników. Na pewno warto to rozważyć, zanim zaczniesz tworzyć od zera firmowy zespół ds. CSR.

4.       Połącz filantropię z wydarzeniami w firmie. CSR powinien być częścią DNA twojej firmy. Włącz filantropię do eventów korporacyjnych i do szkoleń, uczyń ją integralną częścią funkcjonowania firmy. Współpraca przy projektach charytatywnych, bliższe relacje z potrzebującymi i wzmacnianie empatii będą dla pracowników wartościową lekcją społecznej odpowiedzialności i pomogą w tworzeniu silnej kultury organizacyjnej. Nie przegap okazji by dawać, dzielić się i jednocześnie rozwijać biznes.

5.       Stwórz coś, co przetrwa. Niektóre programy społecznej odpowiedzialności biznesu wzbudzają w pracownikach sceptycyzm, postrzegają je jako coś chaotycznego i okazjonalnego. Klienci i konsumenci też łatwo się zorientują, czy firma ogranicza się tylko do okolicznościowego przelania środków, czy też w pełni inwestuje w założony program CSR. Postaraj się tak skonstruować i zaplanować działania CSR w firmie, by przyczyniały się do realnych zmian społecznych, by stanowiły kontynuację pierwszych pomysłów, w rozwiniętej lub zmodyfikowanej formie, by trwały wiele lat. Tylko w taki sposób przekonasz swoich interesariuszy i zyskasz wartościowych partnerów biznesowych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz